Thursday

නව යෞවනිය තේරුම් ගනිමු

Elsie Fisher as Kayla in the film “Eighth Grade.”

නව යෞවන වියේ පසුවන්නන් තම නිවසේ දී මෙන්ම ද්විතීයික අධ්‍යපනය ලබන ස්ථාන වලදී මානසික පසුබෑම් වලට ලක්වන බව බහුල ලෙස දක්නට ලැබේ. සැබැවින්ම ඔවුන්ට බලපාන බොහෝ ගැටලු වල මූලාශ්‍ර ඇත්තේ එම අධ්‍යාපන ක්‍රමවේදයේ හෝ පවුල් සැකස්මෙහි නොව ඔවුන්  සඳහා ඒ සඳහා එළඹිමටත් පෙර සිට බව මනෝ විශ්ලේෂකයො පෙන්වා දෙතිකෙසේ වුවද අපගේ යෞවනයන් සඳහා ගැටලු ඇති බව අප පිලිගත යුතුයඒ් අතරින් විශාද හා කාංසා තත්වය සුලු කොට තැකිය හැකි නොවේයෞවනයන් තිදෙනෙකුගෙන් එක් අයෙකුට විශාදය සඳහා සායනික මානසික ප්‍රතිකාර සැලකිය යුතු මට්ටමකින් අවශ්‍ය වේනවතම සංඛ්‍යලේඛන අනුව ඔවුන්ගේ සියදිවි නසා ගැනීමේ අනුපාතය තුන් ගුණයකින් වැඩි වී තිබේ.

යෞවනයන් සමඟ සිදුවන්නේ කුමක්ද යන්න තේරුම් ගැනීමට නම් යොවුන් විය කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීම නුවණට හුරුයඅප දන්නා පරිදි පිරිමි ළමයින් ආක්‍රමණශීලී නමුත් වක්‍රව ඊටත් වඩා යොවුන් වියේදී ආක්‍රමණශීලිව සිටින ඊනියා නපුරු බාලිකා සින්ඩ්‍රෝමය ගැන අප අවධානය යොමු කිරීම අත්‍යවශ්‍ය යමක් නිසාද යත් වඩාත් අවධානයට ලක්විය යුතු මුත් එසේ නොවන දෘශ්‍යමාන සංකේත ඒවා වන බැවිනි.

මේ සම්බන්ධයෙන් අප පියවර ගත යුතුව ඇත

වාසනාවකට ඔබද යෞවන වයසේ පසුවන්නකුගේ දෙමව්පියන් හෝ වැඩිමල් සහෝදරයා හෝ සහෝදරිය ලෙස නිතිපතා ඔවුන් සමඟ සමීපව කටයුතු කරන්නේ නම්ඔබ දැනුවත් විය යුතු තොරතුරු සහ අනුගමනය කළ යුතු උපාය මාර්ග තිබේ.


ඒ් අනුව පහත පරිදි ක්‍රියාත්මක වීමෙන් ඔබගේ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය තේරුම් ගැනීමට ඇයට සහය වීමට මෙන්ම ඇය සම්බන්ධව ඔබගේ මානසික පීඩනය දිය කර හැරීමට අවස්ථාවක් ද ලැබෙනු ඇත.

  • සැබවින්ම සිදුවන්නේ කුමක්දැයි ඔබ දන්නා බවට උපකල්පන නොකරන්නඔබ එසේ නොවන බව විශ්වාස කිරීමට ඔබ අකැමති වුවද ඒ් සඳහ එළඹෙන්නනව යෞවනයන් නියෝජනය කරන්නේ ඔබ දකින දෙය හෝ ඔබට දැනෙන දේ නොවේඇයගේ ඉඟි බිඟි භාෂවෙන් පැවසෙන දේ පසු පස නොයන්නඒ්වා ඔබට නොවැටහෙනවා විය හැකියඑසේ වීමට එක් ප්‍රධාන හේතුවක් නම්දැනුවත් බවට අදාල සිද්ධින් හා දේවල් වල කාල පරතරයේ ඇති වෙනස් කම් හා ඒ් සඳහා දක්වන ඔබගේ අනවශ්‍ය ඉක්මන් කම බව මතක තබා ගන්න.

  • දැනුවත් වීම් සඳහා නව සන්නිවේදන කුසලතා අවශ්‍ය බව හඳුනා ගන්නඔවුන් සමඟ සම්බන්ධ වී තේරුම් ගැනීමට අපේක්ෂා කරන්නේ නම් පළමුව ඔවුන් ව ඉගෙන ගත යුතුයඑසේ නොමැතිව මේ දක්වා සාර්ථක වූ සියලු කුසලතා තවදුරටත් ක්‍රියාත්මක නොවේලිංගිකත්වය ගැන කතා කිරීම අමුතු දෙයක් නිසාඔබ “කතාව” මග හැරීමට නැඹුරු වන අතර හොඳම දේ බලාපොරොත්තු වේ.
  • පිළිතුරු සඳහා සැබෑ විශේෂඥයින් වෙත යොමු වන්නයෞවනයන් සම වයස් යෞවනයන්ඔවුන් සමග සමඟ කටයුතු කරන පුහුණු සදුසුකම් ලත් වැඩිහිටියන් ඔවුන්ට උදව් කරන්නේ කෙසේදැයි දනීනිපුණතා ගොඩනැගීමේ පුහුණුව ලබා ගන්නා වැඩමුළු සහ පුහුණු සඳහා යොමු කරන්න.
  • ඔවුන්ගේ ලෝකය අපේ ලෝකයට වඩා කොතරම් වෙනස්දැයි අගය කරන්නඔබගේ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය ගිලී ඇති සංස්කෘතියට ඔබ නිරාවරණය වන්නඑය මානව විද්‍යාත්මක ගවේෂණයක් ලෙස බලන්නඋකුල යනු කුමක්ද සහ ඔවුන් අවධානය යොමු කරන්නේ කුමක් දැයි ඔවුන් ගෙන් විමසන්නඔවුන් උත්සාහ කරන්නේ වඩා ගැහැු පෙනුමක් යැයි ඔවුන් විශ්වාස කරන දෙය මත යඔවුන්ගේ ස්වයං ඉදිරිපත් කිරීම තුළ ආවේනික වූ සමාජ පණිවිඩ සාකච්ඡා කිරීම වැදගත් ය, සති කිහිපයක් වුවද ඇය කැමැති සංගීත වැඩසටහන පැය භාගයක් නරඹන්න.‍ හොඳ යෞවන වෙබ් අඩවි වෙත සබැඳිව යන්න.
  • ඔබ එක්රැස් කරගත් සියලු විශේෂඥතාවයන් රැගෙන ඔබගේ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය සමඟ කටයුතු කරන මූලික ක්‍රියාකාරී උපාය මාර්ග කිහිපයක් වෙත එය යොමු කරන්නඔවුන්ගේ ගැටළු සහ ඔවුන්ගේ ආශාවන් කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීම  සංවර්ධනාත්මකව සාමාන්‍ය දෙයකිඔබට දුෂ්කර දවසක් ඇති බව හෝ මිල අධික සපත්තු ඇඳුම් හෝ ජංගම දුරකථනය සඳහා ඔවුන් කරන ඉල්ලීම අසාධාරණ යැයි ඔවුන් දකිනු ඇතැයි අපේක්ෂා නොකරන්නමෙයින් අදහස් කරන්නේ ඔබ අරපිරිමැස්ම ගැන සාකච්ඡා නොකළ යුතු බව නොවේනමුත් ඔවුන් කෙතරම් ආත්මාර්ථකාමී විය හැකිද යන්න ගැන පුදුම නොවන්නඑය සාමාන්‍ය හා තාවකාලික බව ඔබට මතක් කරන්න.
  • විනිශ්චය කිරීම හෝ පාලනය කිරීමකින් තොරව ඔබ ඔවුන් ගැන සහ ඔවුන්ගේ ජීවිත ගැන ඉගෙන ගැනීමට සැබවින්ම උනන්දු වන බවත් එය ඔවුන්ගේ වේලාවට හා ඔවුන්ගේ මාර්ගයට අනුව විය හැකි බවත් ඔවුනට දැනෙන්න ඉඩ හරින්නඔබගේ නව යොවුන් දියණියට හෝ සොහොයුරියට නපුරු ලෙස හැසිරෙන ගැහැණු ළමයෙකු ගැන සෘණාත්මක යමක් පැවසීම හෝ සෘණාත්මක හැසිරීම් වල යෙදීමට ඇයට බලපෑම් කිරීමආදියේ දි පරිස්සම් වන්නඇය මෙය ඔබ සමඟ බෙදා ගන්නේ නම්මිතුරා ගැන ඕනෑවට වඩා කතා කිරීමට හෝ අපකීර්තියට පත් නොකිරීමට උත්සාහ කරන්නහුස්මක් ගන්නඇය ඔබට විවෘත වීම ගැන සතුටු වන්නගැටලුවේ බරපතලකම තක්සේරු කිරීමට සන්සුන්ව සාකච්ඡා කරන්න.
  • වඩාත් අපහසු අවස්ථාවන්හිදී ඔබ සිටින බව ඇඟවෙන්න ඉඩ හරින්නමෙයට අවස්ථාව දීම සඳහා සඳහා ඔබ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය ඔබගේ දවසේ හෝ සතියේ නරකම කාලය හිතාමතාම තෝරා ගනු ඇතඔබ වෙහෙසට පත්ව සිටින විටඇඳේ සිටින විට ඔවුන්ට කතා කිරීමට අවශ්‍ය වනබව මතක තබා ගන්නඔබ වඩාත්ම හොඳින් රිදෙන දේවල් කීමට ඔවුන් දනීවාදයකට පැටලීම හෝ ඔබේ දියණියට එම තත්වය උත්සන්න කිරීමට ඉඩ දෙනවා වෙනුවට, “ඔයාට මං එක්ක  කතා කරන්න පුලුවන්අපි මේ ගැන තවත් වරක් කතා කරමු. ” නැතහොත් කුඩා දඬුුවමක් සලකා බලන්නඅයහපත් හැසිරීම් වල ප්‍රබලත්වයක් ඇති බව ඔවුන් ඉගෙන ගැනීම වැදගත්යඔබ සන්සුන්ව සිටීම හා ඔබගේ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය කෝපාවිෂ්ට හෝමෝන සහිත මුහුදක් බව මතක තබා ගැනීම ඊටත් වඩා වැදගත් යබිය උපදවන උපක්‍රමහිස්ටීරියා සහ අවසාන කතා වලට වඩා සාකච්ඡා සහ සංවාදය සැමවිටම හොඳයකෙතරම් වෙහෙසකාරි වුවත් මෙම සම්බන්ධ වීමේ අවස්ථාව අහිමි නොවීමට වගා බලා ගැනීම වටීදිගුකාලීන සම්බන්ධතාවය රාත්‍රී නින්දට වඩා වැඩි වටිනාකමක් ලබා දෙනු ඇත.
  • වෙන කුමක් වුවත්ශරීර පෙනුම පිළිබඳ ධනාත්මක හෝ නිෂේධාත්මක අදහස් දැක්වීමෙන් වළකින්නඕනෑම ප්‍රකාශයක් මාතෘකාව පිළිබඳ සංස්කෘතික උමතුවට හේතු වේඒ වෙනුවට සෞඛ්‍යය හා ශක්තිය ගැන කතා කරන්නසමාජ මාධ්‍යරූපවාහිනිය සහ සඟරා අපේ නව යොවුන් දියණියන්ට හෝ සොහොයුරියන්ට විකුණන්නේ කාන්තාවන් පිළිබඳ විකෘති දෘෂ්ටියකිඇයට නිරූපිකාවන් සහ සිනමා තරු ඉදිරිපත් කර ඇති යථාර්ථවාදී නොවන රූප ගැන විවේචනාත්මකව සිතීමට උදව් කිරීමට කාලය ගන්න.
  • කුඩා අසාර්ථකත්වයන්ගෙන් ඔවුන්ට ඉගෙන ගැනීමට ඉඩ දෙන්නඇය ගෙදර වැඩ නොකළේ නම් ගුරුවරයාට සටහනක් ලියන්නප්‍රතිවිපාකවලට මුහුණ දීම යනු අභියෝග ජය ගැනීමට ඔරොත්තු දෙන වැඩිහිටියෙකු වීමේ අඩිතාලමකිඅනවශ්‍ය මැදිහත්වීම් නිසා අවශ්‍ය අවස්තාවලදී බොහෝ නව යොවුන් දියණියන්ට හෝ සොහොයුරියන්ට මේවා විද්‍යාලයේ දි කිරීමට තරම් ධෛර්යයක් නැති වීමට ඉඩ ඇතසහාය සඳහා සැමවිටම සිටින්නනමුත් ඔබේ දියණිය වැදගත් කුඩා අසාර්ථකත්වයන්ගෙන් ගලවා නොගන්න.
  • ඔවුන් අපේ නීති දන්නා විට ඒවා කඩ කළ විට පවා ඔවුන්ට ආරක්ෂාවක් දැනේඔබගේ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය දෙස ඇසිපිය නොහෙලා වාඩිවී බලා සිටිනවාට වඩා සන්නිවේදනය හා සම්බන්ධතාවය සඳහා අවස්ථාවන් විවෘත කිරීමට එක්ව ක්‍රියාකාරකම්වල නිරත වන්නඉතා හොඳ ප්‍රවේශයක් වන්නේ හවුල් යෝග්‍යතා ක්‍රියාකාරකමකිඑකට ඇවිදින්නදුවන්න හෝ යෝග කරන්නනැතහොත් ප්‍රදර්ශනයක් හෝ චිත්‍රපටයක් නැරඹිමට යන්නමතක තබා ගන්නඑක්ව  සාප්පු යාමෙන්  වලකින්න.
  • වැඩිහිටියෙකු වන්නයෞවනයෙකු හා වාදයේදි ලැජ්ජාවට පත් ‌‌‌නොවී කටයුතු කල හැක්කේ ධ්‍යාන ලාභියෙකුට පමණිමෙහිදි කල යුත්තේ කුමක්දඔබ කෑ ගැසීමටලැජ්ජාවට පත් කිරීමට හෝ ඔබේ බලය යෙදවීමට ක්‍රියාකර ඇත්නම් සමාව ගත  හැකියඑයින් අදහස් වන්නේ වැඩිහිටියෙකු වීම යනු පරිපූර්ණ වීමක් නොවන බවත් වැරද්දක් ඇත්නම් ඒ්වා පිළිගැනීමට හා සංශෝධනය කිරීමට හැකි වන බවත්ය.
යෞවනයන් තුළ මානසික අවපීඩනය පැතිරීමට බොහෝ හේතු තිබේසාර්ථක වීමට පෙර නොවූ විරූ පීඩනයන්ට ඔවුන් මුහුණ දෙයිඅධ්‍යපන හා රැකියා තරඟ වෙන කවරදාටත් වඩා දුෂ්කර හා අවිනිශ්චිත යපීඩනය වැඩි වී ඇති හෙයින්කාංසාව ද ඇති වේමන්ද එය හැසිරවිය යුතු ආකාරය දරුවන්ට ඉගැන්වීමට වැඩිහිටියන් නොමැති බැවිනිආහාර ගැනීමේ අක්‍රමිකතාකාංසාවේ ආබාධ සහ ආක්‍රමණවලදී එය පුපුරා යයි.
ව්‍යප්ත දික්කසාදයේ පළමු පරම්පරාව මෙයයිඅදෘශ්‍යමාන දෙමව්පියෝ ආදි ලෙස වන ව්‍යාකූල අවස්ථා රාශියක් ඔවුන් ඉදිරියේ වෙයි.  වර්තමාන යෞවනයන් මීට පෙර පරම්පරාවලට වඩා ලිංගික ක්‍රියාකාරකම් සඳහා වැඩි පීඩනයකට මුහුණ දී සිටිතිමෙය නිසි අධ්‍යාපනයක් හා සංස්කෘතික පරිසරයක් ‌නොමැති විට දැඩි මානසික අවපීඩනයක් විය හැකිය.

අඩු ආත්ම අභිමානය පිළිබඳ තත්වයද අද පවතින්නේ වසංගතයක ස්වරූපයකිනිමන්ද එය ගොඩනැඟීමට දෙමාපියන්ට කාලයක් නොමැති බැවිනිඑමගින් නව යොවුන් දැරියන් ශරීරය පිළිබඳ ප්‍රතිරූපමය ගැටළු වලට ගොදුරු වී ඇත.

යෞවනයන්ගේ මානසික අවපීඩනය කෙරෙහි කාරුණික අවධානය ඉතා වැදගත්යමේ කෙරෙහි අවධානය යොමු කරන අයෙකුට තේරුම් ගත හැකියඔවුන්ට උදව් කළ හැකිය.

ඔබේ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය සමඟ අපූරු කාලය භුක්ති විඳින්න, එසේම දුෂ්කර අවස්ථාවන්හිදී පවාඔබ විශ්වාසවන්ත මවක් පියෙක් සොහොයුරියක් සොහොයුරෙක් වීමට ඇයට උදව් කළ හැකි බව බව මතක තබා ගන්න.




No comments: