Elsie Fisher as Kayla in the film “Eighth Grade.” |
නව
යෞවන වියේ පසුවන්නන් තම නිවසේ
දී මෙන්ම ද්විතීයික අධ්යපනය
ලබන ස්ථාන වලදී මානසික පසුබෑම්
වලට ලක්වන බව බහුල ලෙස දක්නට
ලැබේ.
සැබැවින්ම
ඔවුන්ට බලපාන බොහෝ ගැටලු වල
මූලාශ්ර ඇත්තේ එම අධ්යාපන
ක්රමවේදයේ හෝ පවුල් සැකස්මෙහි
නොව ඔවුන් සඳහා ඒ සඳහා
එළඹිමටත් පෙර සිට බව මනෝ
විශ්ලේෂකයො පෙන්වා දෙති. කෙසේ
වුවද අපගේ යෞවනයන් සඳහා ගැටලු
ඇති බව අප පිලිගත යුතුය. ඒ්
අතරින් විශාද හා කාංසා තත්වය
සුලු කොට තැකිය හැකි නොවේ. යෞවනයන්
තිදෙනෙකුගෙන් එක් අයෙකුට
විශාදය සඳහා සායනික මානසික
ප්රතිකාර සැලකිය යුතු මට්ටමකින්
අවශ්ය වේ. නවතම
සංඛ්යලේඛන අනුව ඔවුන්ගේ
සියදිවි නසා ගැනීමේ අනුපාතය
තුන් ගුණයකින් වැඩි වී තිබේ.
යෞවනයන්
සමඟ සිදුවන්නේ කුමක්ද යන්න
තේරුම් ගැනීමට නම් යොවුන්
විය කෙරෙහි අවධානය යොමු
කිරීම නුවණට හුරුය. අප
දන්නා පරිදි පිරිමි ළමයින්
ආක්රමණශීලී නමුත් වක්රව ඊටත්
වඩා යොවුන් වියේදී ආක්රමණශීලිව සිටින
ඊනියා නපුරු බාලිකා
සින්ඩ්රෝමය ගැන අප අවධානය
යොමු කිරීම අත්යවශ්ය ය. මක්
නිසාද යත් වඩාත් අවධානයට
ලක්විය යුතු මුත් එසේ නොවන දෘශ්යමාන
සංකේත ඒවා වන බැවිනි.
මේ
සම්බන්ධයෙන් අප පියවර ගත
යුතුව ඇත.
වාසනාවකට ඔබද යෞවන වයසේ
පසුවන්නකුගේ දෙමව්පියන්
හෝ වැඩිමල් සහෝදරයා හෝ සහෝදරිය ලෙස නිතිපතා
ඔවුන් සමඟ සමීපව කටයුතු
කරන්නේ නම්, ඔබ දැනුවත්
විය යුතු තොරතුරු සහ අනුගමනය
කළ යුතු උපාය මාර්ග තිබේ.
ඒ්
අනුව පහත පරිදි ක්රියාත්මක
වීමෙන් ඔබගේ නව යොවුන් දියණිය
හෝ සොහොයුරිය තේරුම් ගැනීමට
ඇයට සහය වීමට මෙන්ම ඇය සම්බන්ධව
ඔබගේ මානසික පීඩනය දිය කර
හැරීමට අවස්ථාවක් ද ලැබෙනු
ඇත.
- සැබවින්ම සිදුවන්නේ කුමක්දැයි ඔබ දන්නා බවට උපකල්පන නොකරන්න. ඔබ එසේ නොවන බව විශ්වාස කිරීමට ඔබ අකැමති වුවද ඒ් සඳහ එළඹෙන්න. නව යෞවනයන් නියෝජනය කරන්නේ ඔබ දකින දෙය හෝ ඔබට දැනෙන දේ නොවේ. ඇයගේ ඉඟි බිඟි භාෂවෙන් පැවසෙන දේ පසු පස නොයන්න. ඒ්වා ඔබට නොවැටහෙනවා විය හැකිය. එසේ වීමට එක් ප්රධාන හේතුවක් නම්, දැනුවත් බවට අදාල සිද්ධින් හා දේවල් වල කාල පරතරයේ ඇති වෙනස් කම් හා ඒ් සඳහා දක්වන ඔබගේ අනවශ්ය ඉක්මන් කම බව මතක තබා ගන්න.
- දැනුවත් වීම් සඳහා නව සන්නිවේදන කුසලතා අවශ්ය බව හඳුනා ගන්න, ඔවුන් සමඟ සම්බන්ධ වී තේරුම් ගැනීමට අපේක්ෂා කරන්නේ නම් පළමුව ඔවුන් ව ඉගෙන ගත යුතුය. එසේ නොමැතිව මේ දක්වා සාර්ථක වූ සියලු කුසලතා තවදුරටත් ක්රියාත්මක නොවේ. ලිංගිකත්වය ගැන කතා කිරීම අමුතු දෙයක් නිසා, ඔබ “කතාව” මග හැරීමට නැඹුරු වන අතර හොඳම දේ බලාපොරොත්තු වේ.
- පිළිතුරු සඳහා සැබෑ විශේෂඥයින් වෙත යොමු වන්න. යෞවනයන් සම වයස් යෞවනයන්, ඔවුන් සමග සමඟ කටයුතු කරන පුහුණු සදුසුකම් ලත් වැඩිහිටියන් ඔවුන්ට උදව් කරන්නේ කෙසේදැයි දනී. නිපුණතා ගොඩනැගීමේ පුහුණුව ලබා ගන්නා වැඩමුළු සහ පුහුණු සඳහා යොමු කරන්න.
- ඔවුන්ගේ ලෝකය අපේ ලෝකයට වඩා කොතරම් වෙනස්දැයි අගය කරන්න, ඔබගේ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය ගිලී ඇති සංස්කෘතියට ඔබ නිරාවරණය වන්න. එය මානව විද්යාත්මක ගවේෂණයක් ලෙස බලන්න. උකුල යනු කුමක්ද සහ ඔවුන් අවධානය යොමු කරන්නේ කුමක් දැයි ඔවුන් ගෙන් විමසන්න. ඔවුන් උත්සාහ කරන්නේ වඩා ගැහැු පෙනුමක් යැයි ඔවුන් විශ්වාස කරන දෙය මත ය. ඔවුන්ගේ ස්වයං ඉදිරිපත් කිරීම තුළ ආවේනික වූ සමාජ පණිවිඩ සාකච්ඡා කිරීම වැදගත් ය, සති කිහිපයක් වුවද ඇය කැමැති සංගීත වැඩසටහන පැය භාගයක් නරඹන්න. හොඳ යෞවන වෙබ් අඩවි වෙත සබැඳිව යන්න.
- ඔබ එක්රැස් කරගත් සියලු විශේෂඥතාවයන් රැගෙන ඔබගේ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය සමඟ කටයුතු කරන මූලික ක්රියාකාරී උපාය මාර්ග කිහිපයක් වෙත එය යොමු කරන්න. ඔවුන්ගේ ගැටළු සහ ඔවුන්ගේ ආශාවන් කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීම සංවර්ධනාත්මකව සාමාන්ය දෙයකි. ඔබට දුෂ්කර දවසක් ඇති බව හෝ මිල අධික සපත්තු ඇඳුම් හෝ ජංගම දුරකථනය සඳහා ඔවුන් කරන ඉල්ලීම අසාධාරණ යැයි ඔවුන් දකිනු ඇතැයි අපේක්ෂා නොකරන්න. මෙයින් අදහස් කරන්නේ ඔබ අරපිරිමැස්ම ගැන සාකච්ඡා නොකළ යුතු බව නොවේ. නමුත් ඔවුන් කෙතරම් ආත්මාර්ථකාමී විය හැකිද යන්න ගැන පුදුම නොවන්න. එය සාමාන්ය හා තාවකාලික බව ඔබට මතක් කරන්න.
- විනිශ්චය කිරීම හෝ පාලනය කිරීමකින් තොරව ඔබ ඔවුන් ගැන සහ ඔවුන්ගේ ජීවිත ගැන ඉගෙන ගැනීමට සැබවින්ම උනන්දු වන බවත් එය ඔවුන්ගේ වේලාවට හා ඔවුන්ගේ මාර්ගයට අනුව විය හැකි බවත් ඔවුනට දැනෙන්න ඉඩ හරින්න. ඔබගේ නව යොවුන් දියණියට හෝ සොහොයුරියට නපුරු ලෙස හැසිරෙන ගැහැණු ළමයෙකු ගැන සෘණාත්මක යමක් පැවසීම හෝ සෘණාත්මක හැසිරීම් වල යෙදීමට ඇයට බලපෑම් කිරීම, ආදියේ දි පරිස්සම් වන්න. ඇය මෙය ඔබ සමඟ බෙදා ගන්නේ නම්, මිතුරා ගැන ඕනෑවට වඩා කතා කිරීමට හෝ අපකීර්තියට පත් නොකිරීමට උත්සාහ කරන්න. හුස්මක් ගන්න, ඇය ඔබට විවෘත වීම ගැන සතුටු වන්න. ගැටලුවේ බරපතලකම තක්සේරු කිරීමට සන්සුන්ව සාකච්ඡා කරන්න.
- වඩාත් අපහසු අවස්ථාවන්හිදී ඔබ සිටින බව ඇඟවෙන්න ඉඩ හරින්න. මෙයට අවස්ථාව දීම සඳහා සඳහා ඔබ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය ඔබගේ දවසේ හෝ සතියේ නරකම කාලය හිතාමතාම තෝරා ගනු ඇත. ඔබ වෙහෙසට පත්ව සිටින විට, ඇඳේ සිටින විට ඔවුන්ට කතා කිරීමට අවශ්ය වනබව මතක තබා ගන්න. ඔබ වඩාත්ම හොඳින් රිදෙන දේවල් කීමට ඔවුන් දනී. වාදයකට පැටලීම හෝ ඔබේ දියණියට එම තත්වය උත්සන්න කිරීමට ඉඩ දෙනවා වෙනුවට, “ඔයාට මං එක්ක කතා කරන්න පුලුවන්. අපි මේ ගැන තවත් වරක් කතා කරමු. ” නැතහොත් කුඩා දඬුුවමක් සලකා බලන්න. අයහපත් හැසිරීම් වල ප්රබලත්වයක් ඇති බව ඔවුන් ඉගෙන ගැනීම වැදගත්ය. ඔබ සන්සුන්ව සිටීම හා ඔබගේ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය කෝපාවිෂ්ට හෝමෝන සහිත මුහුදක් බව මතක තබා ගැනීම ඊටත් වඩා වැදගත් ය. බිය උපදවන උපක්රම, හිස්ටීරියා සහ අවසාන කතා වලට වඩා සාකච්ඡා සහ සංවාදය සැමවිටම හොඳය. කෙතරම් වෙහෙසකාරි වුවත් මෙම සම්බන්ධ වීමේ අවස්ථාව අහිමි නොවීමට වගා බලා ගැනීම වටී. දිගුකාලීන සම්බන්ධතාවය රාත්රී නින්දට වඩා වැඩි වටිනාකමක් ලබා දෙනු ඇත.
- වෙන කුමක් වුවත්, ශරීර පෙනුම පිළිබඳ ධනාත්මක හෝ නිෂේධාත්මක අදහස් දැක්වීමෙන් වළකින්න. ඕනෑම ප්රකාශයක් මාතෘකාව පිළිබඳ සංස්කෘතික උමතුවට හේතු වේ. ඒ වෙනුවට සෞඛ්යය හා ශක්තිය ගැන කතා කරන්න. සමාජ මාධ්ය, රූපවාහිනිය සහ සඟරා අපේ නව යොවුන් දියණියන්ට හෝ සොහොයුරියන්ට විකුණන්නේ කාන්තාවන් පිළිබඳ විකෘති දෘෂ්ටියකි. ඇයට නිරූපිකාවන් සහ සිනමා තරු ඉදිරිපත් කර ඇති යථාර්ථවාදී නොවන රූප ගැන විවේචනාත්මකව සිතීමට උදව් කිරීමට කාලය ගන්න.
- කුඩා අසාර්ථකත්වයන්ගෙන් ඔවුන්ට ඉගෙන ගැනීමට ඉඩ දෙන්න. ඇය ගෙදර වැඩ නොකළේ නම් ගුරුවරයාට සටහනක් ලියන්න. ප්රතිවිපාකවලට මුහුණ දීම යනු අභියෝග ජය ගැනීමට ඔරොත්තු දෙන වැඩිහිටියෙකු වීමේ අඩිතාලමකි. අනවශ්ය මැදිහත්වීම් නිසා අවශ්ය අවස්තාවලදී බොහෝ නව යොවුන් දියණියන්ට හෝ සොහොයුරියන්ට මේවා විද්යාලයේ දි කිරීමට තරම් ධෛර්යයක් නැති වීමට ඉඩ ඇත. සහාය සඳහා සැමවිටම සිටින්න, නමුත් ඔබේ දියණිය වැදගත් කුඩා අසාර්ථකත්වයන්ගෙන් ගලවා නොගන්න.
- ඔවුන් අපේ නීති දන්නා විට - ඒවා කඩ කළ විට පවා - ඔවුන්ට ආරක්ෂාවක් දැනේ. ඔබගේ නව යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය දෙස ඇසිපිය නොහෙලා වාඩිවී බලා සිටිනවාට වඩා සන්නිවේදනය හා සම්බන්ධතාවය සඳහා අවස්ථාවන් විවෘත කිරීමට එක්ව ක්රියාකාරකම්වල නිරත වන්න. ඉතා හොඳ ප්රවේශයක් වන්නේ හවුල් යෝග්යතා ක්රියාකාරකමකි. එකට ඇවිදින්න, දුවන්න හෝ යෝග කරන්න; නැතහොත් ප්රදර්ශනයක් හෝ චිත්රපටයක් නැරඹිමට යන්න. මතක තබා ගන්න. එක්ව සාප්පු යාමෙන් වලකින්න.
- වැඩිහිටියෙකු වන්න. යෞවනයෙකු හා වාදයේදි ලැජ්ජාවට පත් නොවී කටයුතු කල හැක්කේ ධ්යාන ලාභියෙකුට පමණි. මෙහිදි කල යුත්තේ කුමක්ද? ඔබ කෑ ගැසීමට, ලැජ්ජාවට පත් කිරීමට හෝ ඔබේ බලය යෙදවීමට ක්රියාකර ඇත්නම් සමාව ගත හැකිය. එයින් අදහස් වන්නේ වැඩිහිටියෙකු වීම යනු පරිපූර්ණ වීමක් නොවන බවත් වැරද්දක් ඇත්නම් ඒ්වා පිළිගැනීමට හා සංශෝධනය කිරීමට හැකි වන බවත්ය.
යෞවනයන්
තුළ මානසික අවපීඩනය පැතිරීමට
බොහෝ හේතු තිබේ. සාර්ථක
වීමට පෙර නොවූ විරූ පීඩනයන්ට
ඔවුන් මුහුණ දෙයි. අධ්යපන
හා රැකියා තරඟ වෙන කවරදාටත්
වඩා දුෂ්කර හා අවිනිශ්චිත
ය. පීඩනය
වැඩි වී ඇති හෙයින්, කාංසාව
ද ඇති වේ, මන්ද
එය හැසිරවිය යුතු ආකාරය දරුවන්ට
ඉගැන්වීමට වැඩිහිටියන් නොමැති
බැවිනි. ආහාර
ගැනීමේ අක්රමිකතා, කාංසාවේ
ආබාධ සහ ආක්රමණවලදී එය පුපුරා
යයි.
ව්යප්ත දික්කසාදයේ
පළමු පරම්පරාව මෙයයි, අදෘශ්යමාන
දෙමව්පියෝ ආදි ලෙස වන ව්යාකූල
අවස්ථා රාශියක් ඔවුන්
ඉදිරියේ වෙයි. වර්තමාන
යෞවනයන් මීට පෙර පරම්පරාවලට
වඩා ලිංගික ක්රියාකාරකම්
සඳහා වැඩි පීඩනයකට මුහුණ දී
සිටිති. මෙය නිසි
අධ්යාපනයක් හා සංස්කෘතික
පරිසරයක් නොමැති විට දැඩි මානසික
අවපීඩනයක් විය හැකිය.
අඩු
ආත්ම අභිමානය පිළිබඳ තත්වයද අද පවතින්නේ වසංගතයක ස්වරූපයකිනි. මන්ද
එය ගොඩනැඟීමට දෙමාපියන්ට
කාලයක් නොමැති බැවිනි. එමගින්
නව යොවුන් දැරියන් ශරීරය
පිළිබඳ ප්රතිරූපමය ගැටළු
වලට ගොදුරු වී ඇත.
යෞවනයන්ගේ
මානසික අවපීඩනය කෙරෙහි කාරුණික අවධානය
ඉතා වැදගත්ය. මේ
කෙරෙහි අවධානය යොමු කරන
අයෙකුට තේරුම් ගත හැකිය, ඔවුන්ට
උදව් කළ හැකිය.
ඔබේ නව
යොවුන් දියණිය හෝ සොහොයුරිය සමඟ
අපූරු කාලය භුක්ති විඳින්න, එසේම දුෂ්කර අවස්ථාවන්හිදී පවා, ඔබ
විශ්වාසවන්ත මවක් පියෙක්
සොහොයුරියක් සොහොයුරෙක් වීමට
ඇයට උදව් කළ හැකි බව බව මතක
තබා ගන්න.
No comments:
Post a Comment