Tuesday

වරණය

(මෙය ලක්බිම පුවත්පතේ පළවු මා විසින් රචිත කෙටිකතාවකි. 2015 වර්ශයේ දී ගොඩගේ ප්‍රකාශන ආයතනයෙන් පල කරන ලද පාහරයා නම් කෙටි කතා සංග්‍රහයේ ද අඩංගුය.)

තමාව පළමුව හඳුනා ගන්නා මිනිසා ඉන් පසුව මුළු ලොවම හඳුනා ගන්නේය.

-සොක‍්‍රටීස්

 

 

අමුණුහතලන්ද දැං හඳුනා ගැනීමටත් නොහැකි වන ලෙසට මහ ගස් කපා දමා පාරවල් සැදෙයි. ප‍්‍රධාන පාර දෙපස මඩු වර්ගයේ ගස් පෙලකි. පාසල් ශාලාවක් වැනි මුත් වටේටම බිත්ති ඇති ගොඩනැගිල්ලක් දැනටමත් ඉදි වී ඇත. ඒ අවට ලන්ද සමතලා කොට දුහුවිලි පැහැ පොළවේ සිටුවා ඇත්තේ තණ කොල විශේෂයකි. එයට ජලය සැපයෙන්නේ භ‍්‍රමනය වෙමින් පවතින ජල විදිනයක් මගිනි. සමන්ත ඒ අසල වූ පුවරුවක් දැක නතර විය. ......කෘෂි අපනයන පීඨය. ප. ඌ . විශ්ව විද්‍යාලය..... යනුවෙන් එහි සඳහන්ය. එයට අමතරව දැනට වැඩ බොහෝ දුරට නිමවා ඇති මහල් හතරක ගොඩනැගිල්ලක් ද ඇසට පෙනෙන මානයේ ය. සමන්ත පිය එසවූවේ ඒ වෙතට ය. ගොඩනැගිල්ල පාළු ස්වභාවයක් ගත්තත් එය එසේ නොවන බව ආසන්න වීමේදී සමන්තට පැහැදිලි වන්නට විය. කඩිසරව ඒ මේ අත යන ගැහැණුන් සහ  පිරිමින් සමන්තට දකින්න ලැබුනේය. ඔහු සහතික බෑගය එල්ලා ගෙන තිබූ අතේ ගැලවුන බොත්තම දමා ගත්තේය. ඒ මේ අත යන බහුතරය තම වයසේම අය බැවින් සමන්තට හීන් සතුටක් ද දැනුනේය. මේ බිමේ කිසියම් උරුමයක් තමන්ටත් ඇතයි මොහොතකට සමන්තට සිතුනේය. එම හැඟීමෙන්ම ඔහු මහල් ගොඩනැගිල්ලේ තරප්පු පෙල අසලට ගියේය. ඒ සමගම කඩිසරව පැමිණි තරුණියක්ද තරප්පු පෙලට පය තැබුවාය. ඇය චාම් මල් වැටුනු ගවුමක් ඇඳ සිටියාය.

මිස් එක්ස්කියුස් මී....... සමන්ත කථා කලාය. ඒ වන විටත් තරප්පු පෙලෙහි පඩි දෙකක් නැග සිටි ඇය එක්වරම නැවතී සමන්ත දෙස බැලූවාය.


ඇයගේ රත් පැහැ දෙතොලත්, උස් වු පපුවත්, පුළුල් උකුලත් වරින් වර ගවුම සහිතව සහ ඇත් දලයට හුරු ඡවි වර්ණය සහිතව දුටු සමන්ත මොහොතක් ගල් ගැසුනේය.

උපකුලපති තුමා ඉන්නවද ?  සමන්ත එක්වරම ඇසුවේය.

ඇයි ? ඇය ද පෙරලා ඇසුවාය.

සම්මුඛ පරීක්ෂණයකට...... සමන්ත තමන්ට හැකි පැහැදිලිම ස්වරයෙන් කීවේය.

වී සී අද නෑ. ඇය නැවතත් තරප්පු පෙල නගින්නට පටන් ගත්තාය.

මොහොතක් නැවතී සිටි සමන්ත ද නිරායාසයෙන් තරප්පු පෙල නගින්නට පටන් ගත්තේය. 

මිස් එක්ස්කියුස් මී. කවුද දන්නේ නෑ හම්බ වෙන්න  ඕන ? සමන්ත යන ගමන්ම ඇසුවේය.

ඔපීස් එකෙන් අහන්න. කියමින් ඇය පඩිපෙල ඔස්සේ නොපෙනී ගියාය. 

තරප්පු පෙලෙහි එම කොටස අවසන් කල සමන්ත වට පිට බැළුවේය. වීදුරු බිත්තිය තුලින් ඈතින් සුපුරුදූ කැන්දලියද්ද අපූරුවට පෙනේ. කුඩා කල සමන්ත සරුංගල් යවන්න යන්නේ එහිය. තනියම සරුංගලය හැදුවත් සරුංගල් යවන්නට සැලකිය යුතු කොළු නඩයක් ඒ පසුපස එති. අද උදෑසන මුරකුටියේදී හමු වූ සඳුන්ද වරදින්නේ නැත. මේ අවට තිබු රූස්ස ගස් නිසා මෙහි සරුංගල් යවන්නට නොහැකිය. එහෙත් තාත්තට හොරෙන් මී කඩන්නට කිහිප වරක් මෙහි ආ බව සමන්තට මතකය. සමන්ත අවට පරිසරයේ තවමත් ඉතිරිව ඇති සලකුණු හඳුනා ගැනීමට නිකමට උත්සහ කලේය.

එක් වරම සොරි සර්. ගුඞ් මෝනිං සර්...... කියමින් කාන්තාවක් තරප්පු පේළිය ඔස්සේ් කලබලයෙන් මතු විය. තරප්පු පෙළ පාමුලදී හමු වූ තරුණිය මෙන් ඇත් දල පැහැයක් නොමැති ඇය මැදි වියේ හෝ එයට ආසන්නයේ බව බැළූ බැල්මට පෙනුනි. ඇයගේ සාරියේ පාටද මුරකුටියේදී හමු වූ සඳුන්ගේ නිල ඇඳුමේ ලා ¥ඹුරු පාටමය. සාරි හැට්ටයද එම පාටය. සමන්තට ඇයගේ හැට්ට අතෙහි උරහිස දෙස බැලූනේය. ප.ඌ. විශ්ව විද්‍යාලය එහි මසා තිබිණි. ඊට අමතරව ඇය අතේ තෙත් වූ ප්ලාස්ටික් කෑම පෙට්ටියක්ද විය.

සොරි සර්. තේ බොන්න ගියා සර්......ඇය නැවතත් කීවාය.  මෙම ගොඩනැගිල්ලේ ආරක්ෂක නිලධාරිනියක් වන ඇය උදේ ආහාරය නිමවා පැමිණෙමින් සිටින බව සමන්තට සැනෙකින් අවබෝධ විය. එහෙත් සමන්ත සම්මුඛ පරීක්ෂණයකට පැමිණයෙකු බව ඇයට අවබෝධ වූ බවක් නොපෙනුණි.

  මම බලන්නේ වී. සී. ඔපීස් එක. සමන්ත නැවතී කීවේය.

තුන්වන තට්ටුවේ. දකුණු අත පැත්තට යන්න සර්. ඇය ගෞරව පූර්වකව කීවාය.

සමන්තද හද පුරා නැගී සිනාවකින් ඇයට සංග‍්‍රහ කලේය.

සමන්ත දැං සිටින්නේ දෙවන තට්ටුවේය. ඔහු තුන්වන තට්ටුවට ආවේය. දකුණු පස දොරවල් වැසූ කාමර පේලියකි. සමන්ත මෙහොතක් නැවතී කාමර පේලිය දෙස බැලූවේ නිවරැදි කාමරය සොයාගන්නා ක‍්‍රමයක් ගැන සිතමිනි. එක් වරම මැද  කාමරයක දොර ඇරුණි. සමන්ත වහාම එතැනට පැන ගත්තේය. සාරියක් හැඳගත් තරුණියක් එයින් එළියට ආවේ හදිසි ගමනක් යාමට ඇති ආකාරයෙනි. ඇය ඇඳ සිටි සාරියේ වූයේ කහ සහ කළු වර්ණයන්ගෙන් වූ මල් මෝස්තරයකි. හැට්ටය කහ පාටය. අත් නැත. සමන්ත වහ වහා ඇය ට කථා කලාය.

මිස් එක්ස්කියුස් මී. වී. සී ඔපීස් එක ?

තිගැස්සී නැවතුන ඇය සමන්තගේ හිසේ සිට පාදාන්තය තෙක් බැලූවාය.

ඇයි ?

අද ඉන්ටර්වීව් එකක්.

මොකටද ?

සමන්ත නිරුත්තරව සිනාසුනේය. ඇයගේ දෙතොල් පළල් බවත් ඒවා පැහැපත්, පිරුණු ඒවා බවත් සමන්ත සිතුවේය.

කවුද එන්න කිව්වේ ? ඒ ඇසිල්ලේ ඇය නැවත ඇසුවාය.

උපකුලපති තුමා. සමන්ත පිළිතුරු දුන්නේය.

වී. සී. අද නෑ. මොකක්ද නම ?

  සමන්ත සේදරත්න......... ඔහු කීවේ පලාතේ සංස්කෘතික ඇමතිගේ උපදෙස් පරිදි සේදරත්න කොටසට වැඩි බරක් යොදමිනි.

     හේමරත්න........ ඇය යටිතොල පෙරළුවේය. සමන්ත ඒවා පළල් බව තහවුරු කර ගත්තේය. ඇය දෙතොල් යථා තත්වයට පත් කර ගන්නවාත් සමගම සමන්ත කථා කලාය.

 නෑ සේදරත්න.

  පොඞ්ඩක් ඉන්න. කියමින් වෙනත් කාමරයකට ගිය ඇය මොහොතකින් එයින් මතු වී පෙර සිටි කාමරයටම ගියාය.  විනාඩියකින් පමණ එලියට ආවේ කොල මිටියක්ද අතේ රැගෙනය.

  ඔයා අත්සන් කරන්නේ නැතුවනේ මේක එවලා තියෙන්නේ. ඇය යටිතොල සපා ගත්තාය.

  දැං අත්සන් කරන්නද ? සමන්ත හෙමිහිට ඇසුවේය. ඇය දෑස ලොකු කරගත්තාය. හිස දෙපසට සෙල වූවාය. නළලට වැටුනු කෙස් රොදක් නැවත සකසා ගත්තාය.

  එහෙනම් හැම පේපර් එකකම සයින් කරන්න. කොල මිටිය සමන්ත අතට දී නැවතත් පෙර සිටි කාමරයටම ගියාය.

 සමන්ත වට පිට බැලූවේය. කාමර තුනක් පසු කල විට පුටු පේලියක් වෙයි. පාළු කොරිඩෝව ඔස්සේ එහි ගිය ඔහු පුටුවක වාඩිවුනේය. ලැමිනේටින් කරන ලද සහතික දැමූ අතේ තිබූ බෑගය තවත්  පුටුවක් මතින් තැබුවේය. ගතට මහත් සැහැල්ලූවක් දැනෙන්නට විය. සමන්ත අයදුම්පත ඇතුළු කොල මිටිය දෙස සුපරික්ෂාකාරීව බැලූවේය. ඇය කියා ඇත්තේ සැබෑවකි. සමන්ත ඒවා එවා ඇත්තේ අත්සන් නොකර විද්‍යුත් තැපෑලෙනි. ඔහු කිසිවක් නොකියවමින් ම හැම කොලයකම අත්සන් කලේය. එස්. සේදරත්න.........

 නැවතත් කාර්ය බහුල තරුණිය එළියට ආවාය. සමන්ත අත තිබූ කොල මිටිය ඇය අතට ගත්තාය. අර අතන ඉන්නවා හෙඞ්. අළුතින් තැනූ ගොඩනැගිල්ලක යටි මහල ඇය පෙන්නුවාය.

 මම එයාට කියන්නම්. ඔයා යන්න.

 සමන්ත තරප්පු පෙල බැහැගෙන ගියේය. අළුත් ගොඩනැගිල්ලේ යටි මහලේ දොරවල් වසා ඇත. සමන්ත ආසන්නතම දොරට තට්ටු කලේය. වාසනාවට ඒ සැණින් දොර ඇරීණි.

 ඇයි ? එතුල සිටි පැමිණි ලා බාල පෙනුමක් ඇති තරුණයෙක් ආචාරශීලීව ඇසුවේය.

 සම්මූඛ පරීක්ෂණයකට......... ඒ සමගම කාමරය තුල පරිඝනකයකට එබී යමක් කරමින් සිටි අයෙක් හිස ඔසවා දොර දෙස බැලීය. ඒ අසලම හිඳගෙන එම පරිඝනකය දෙසම බලා සිටි තවත් තරුණියක්ද හිස එසවූවාය. 

   හෝල් එකට යන්න කියන්න....... ඔහු ශබ්ද නගා කීවේය.

 සමන්ත මොහොතක් ගල් ගැසී සිටියේය. එවිට දොර අසල සිටි ලාබාල තරුණයා ඉදිරිපත් විය.

  අර අතන......... තවමත් වැඩ නිමවා නැති ගොඩනැගිල්ලක් ඔහු පෙන්නුවේය.  

     ඒකේ දෙවන තට්ටුව.......

 සමන්ත නැවතත් දුහුවිලි සහිත මග දිගේ හෝල් එක ඇති ගොඩනැගිල්ලට විත් තරප්පු පෙල අසල නතර විය. ශාලා අංක එක යනුවෙන් පුවරුවක් එහි ඇත. ඔහු තරප්පු පෙල නැග්ගේය. තරප්පු පෙල අවසන් වෙනවාත් සමගම එක්පසෙක වසන ලද දොරවල් සහිත කොරිඩෝවකි. සමන්ත කොරිඩෝව සිසාර දොරවල් දෙස බැලූවේය. එක් දොරකට ඉහලින් ශාලා අංක එක යනුවෙන් සඳහන් තවත් පුවරුවක් විය. සමන්ත ගොස් එම දොර අසල නතර විය. මොහොතකින් තරප්පු පෙල දිගේ එන රිද්මයානුකූල පාවහන් ශබ්දයක් ඇසෙන්නට විය. ඒ සමගම තරප්පු පෙල දිගේ විලවුන් සුවඳක්ද ආවේය. සමන්ත පසුකරගෙන ගිය හෙඞ් සිටි කාමරයේ දි දුටු තරුණිය ශාලා අංක එකෙහි දොර ඇරියාය.

  සර් එයි. ඇතුලට යන්න. ඇය සිනාමුසුව කීවාය.

 යාන්තම් සිනාසුන සමන්ත ශාලා අංක එක තුලට ගියේය. එය සම්මන්ත‍්‍රණ ශාලාවකි. නවීන සම්මන්ත‍්‍රණ ශාලාවක තිබිය යුතු සෑම නවීන උපකරණයක්ම පාහේ එහි විය. දේශකයා සඳහා වෙන් කර ඇති ස්ථානයේ සිට බැළුෑ විට ඇල්වීබැද්ද විද්‍යාලයේ එරබදු ගස් හොඳින් පෙනේ. ඒවා නො වූ යේ නම් ගමෙන් අඩක් පමණද පෙනෙනු ඇත.

 එක් වරම දස දෙනෙකුගෙන් පමණ සමන්විත විවිධ වයස් මට්ටම් වලින් යුත් ගැහැණු පිරිමි පිරිසක් ශාලාවට ඇතුළු විය. සමන්ත සිනාමුසුව සිටින්නට උත්සහ කලේය. ඒ කිසිවෙක් සමන්ත ගැන තැකීමක් කලේ නැති බව ලෙන් වූවත් හෙඩ් සිටි කාමරයේදී හමුවු ආචාරශීලි තරුණය සමන්ත දෙස හොරහින් බැළුවේය. ඔවුහු තම තමන් කැමති අසුන් වල අසුන් ගති. එවිටම ලේඛන කිහිපයක් ගෙන හෙඞ් ද පැමිණියේය. ඔහු සමන්ත දෙස නොබලාම ශාලාවට ඇතුළු විය. එහෙත් තත්පර භාගයකට අඩු කාලයකදී සමන්ත හෙඞ්ව හඳුනා ගත්තේය. මේ ඔහුමය. මෙයට පෙර කිහිප අවස්ථාවකදීම සමන්තට හෙඞ් ව හමු වී ඇත. බොහෝ විට සමන්ත පෙනී සිටි නර්ථන ප‍්‍රසංගවල පේ‍්‍රක්ෂකයෙකු ලෙසය. කිහිප වරක් නර්ථන තරඟ වලදීය. නිතරම වගේ් විද්‍යුත් මාධ්‍යවලත් ඔහු පෙනී සිටින්නේය. නර්ථන තරඟ ජයග‍්‍රහන වේදිකා වලදීද සමන්ත හෙඞ් ව දුටුවේය. ඒ තරඟ ජයග‍්‍රාහකයෙකු ලෙසය. එහෙත් ඒ කිසි විටකදී ඔහුට සමන්තව අභිබවා යාමට නොහැකි විය. එසේ වුවත් කුමන හෝ හේතුවක් නිසා මේ දක්වා සමන්ත හා ඔහු අතර ලෙංගතු කමක් නම් ඇති වී නැත. තව දුරටත් එසේමය.

 මිස්ටර් සමන්ත ....... හෙඞ් මෘදුව කථා කලේය.

  අපිට ටීචින් ඩිමොන්ස්ටේ‍්‍රෂන් එකක් බලන්න  ඕනි. ඔහු කීවේය. ඒ කීවේ නටා පෙන්වන්න නොවේ යැයි සේදරත්න නැටුම් පරම්පරාවේ සමන්තට අවබෝධ විය.

 මේ ඉන්නේ ස්ටුඩන්ට් ලා කියලා හිතා ගන්න. ඔහු අසුන් වල සිටින පිරිසට අත දිගු කලේය.

 මේ එක්ස්පෝට් ඞීන්, මේ ඇග‍්‍රිකල්චර් හෙඩ්............ ඇසිස්ටන් ලෙක්චර් පර්පෝමන්ස් ආර්ට්.......... සමන්තට පැහැදිලිව ඇසුනේ එපමණකි. කෙසේ වුවද අනිත් සියළුම දෙනාටත් එවැනි නාමයන් විය.

 සමන්ත සුසුමක් හෙළුවේය. ඔහු කිසි විටෙකත් පොතේ ලියාගෙන නර්ථනය ඉගෙන ගෙන නැත. එසේ උගන්වාද නැත. එසේ වුවද දැන් ඔහු ඒ දේ කල යුතූය. මේ වීබැද්දේ ගෙදර සේදරත්න ගුරුතුමාගේ නැටුම් පන්තිය නොවේ. ඔහුට ක්ෂණයකින් මතක් වූවේ යෞවන වයසේදි බි‍්‍රතාන්‍යයෙන් ලැබුන ශිෂ්‍යත්වයක් මත මාස තුනක වැඩමුළුවකට ගිය පසු එහි දී නිර්මාණය වූ නර්ථන අභ්‍යාසයකි.

 එය මී මැස්සාගේ ගමන් විලාශය නර්ථනයකට පෙරලන ආකාරය පෙන්වන රිද්මයානුකූල චලන එකතුවකි. මෙහිදි රටවල් දහතුනක යොවුන් ශිල්පීන් අභිබවා ප‍්‍රථම ස්ථානයට පත්වු නිර්මාණය ඉදිරිපත් කරන ලද්දේ ද සමන්ත විසිනි. ඒ පිළිබඳව යුරෝපයේ ප‍්‍රකාශයට පත් වන ඩාන්සර් සඟරාවේ පල වී තිබුනේ සමන්තගේ පමණක් නොව සේදරත්න ගුරුතුමාගෙත් ඡායාරූපද සමගය. සමන්තට එම වැඩ මුළුවේ අකුරක් නෑර මතකය.

 ආයුබෝවන්, මම සමන්ත සේදරත්න. සේදරත්න නමට බරක් දෙමින් සමන්ත දේශනය ආරම්භ කලේය.

 නිව්ටන් ගේ තුන් වෙනි නියමය එළි දක්වලා සියවසකට පස්සෙ....... මෙතෙක් සම්මන්ත‍්‍රණ ශාලාවට වී වටපිට බලමින් හෝ බිම බලාගෙන සිටි සියල්ලෝමද හිටි පිළිම මෙන් සමන්ත දෙස බලා සිටින්නට විය. සුපුරුදු පරිදි මෙයින් වේදිකාවේශය ලැබූ සමන්තගේ වේගය තවත් වැඩි විය.

 .............හතරවන නියමයක් ගැන බොහෝ දෙනා කථා කරන්න පටන් ගත්තා. මේකට පදනම වුනේ, මිල්කින් විශ්වවිද්‍යයේ නිව්ටන් වාදියෙක් ලඟ තිබූ ලියවිල්ලක්........ හෙඞ් බිම බලාගෙන අතේ තිබූ ලිපි ගොනුව කියවන්නට විය. එක්ස්පෝට් ඩීන් මෙතෙක් දෙකකුල් දමා තිබූ ක‍්‍රමය වෙනස් කරමින් දකුණු කකුලට ඉහලින් වම් කකුල දමා ගත්තේය. පිටුපස ආසනයක සිටි සමන්තට ශාලා අංක එක පෙන් වූ ආචාරශීලී තරුණයා ඉදිරිපස අසුන් පෙල වෙත නැමී එහි සිටි අයෙකුට යමක් කීවේය.

 ශක්තිය පරිවර්ථනය කරන්න පුළුවන් කියලා ද්‍රව්‍යමය නොවන තවත් සිව්වන මානයකට. සමන්ත දේශනය කරගෙන ගියේය.

 මී මැස්සා දක්වන චර්යාවන් තමයි මේකට ආදර්ශය වුනේ........ මේක සම්පූර්ණයෙන් එළි දක්වන්න නිව්ටන්ට.........

එක්ස්කියුස්  මී....... සමන්ත ශාලාව දෙස බැලීය. ඒ වන විටත් ලා කොල පාට සාරියක් ඇඳ සිටි කාන්තාව ශාලාවෙන් පිට වෙමින් සිටියාය.

................නොහැකි වුනේ සරල රේඛීය චලිතය පිළිබඳ...........

සමන්ත බිත්තියෙහි ඇති අඳින පුවරුවේ චලිතය දැක්වෙන ඊතලය ඇන්දේය.

...............හා චලනය පිළිබඳ............ චලිතය යන වචනය යටින් චලනය යන වචනය ලියා එය යටින් ඉරක් ද ගැසූ ඔහු තම දේශනය තවදුරටත් කරගෙන ගියේය. කිහිප විටක්ම සභාවෙන් එක්ස්කියුස් මී ඇසෙන්නට වූ අතර ඒ සමගම නැගෙන දොර ඇරෙන වැහෙන ශබ්දයද නෑසුනා සේ සමන්ත දිගටම තම කාර්යයේ නිරත විය.

මිනිත්තු දාසයකදී තම දේශනය හමාර කල සමන්ත ශාලාව දෙස බැලීය. සභාවේ සිටි සුළු පිරිස පුටු වලට තබා ගැට ගැසුවාක් මෙන් තම තමන් සිටි ඉරියව් වලම සිටියහ.

මම කැමතියි මොකුත් ප‍්‍රශ්න එහෙම තියෙනව නම්........... සභාවේ නිශ්ශබ්ද තාවය බිඳිමින් සමන්ත ඇසුවේය.

එහෙත් එය එහි සමවැදීම බිඳ දැමීමට සමත් වූයේ නැත. මිනිත්තු දෙකකට පමණ පසු පසුපස ආසනයක සිටි තරුණයෙක් අත එස වූයේය.

මොකක්ද සිව්වන මානය කියන්නේ ?

ඒ ලබාගන්න පුළුවන් සංවේදනයක්......... එත් මී මැස්සට ඒ දේවල් සහජයෙන්ම ලැබිලා තියෙනවා......

හෙඞ් නැගී සිටියේය. ඔහු සංඥා භාෂාවෙන් සභාවට යමක් කීය. සැනෙකින් සභාවේ සිටි සියළු දෙනා අලස ස්වභායෙන් ම සභාවෙන් පිටව ගියහ.

එන්න සමන්ත. හෙඩ් සමන්තට කථා කලේය.

වාඩි වෙන්න.සමන්ත ඔහු අසලම අසුන් ගත්තේය.

මම ස්ටාප් එකෙත් කොමෙන්ට්ස් අරගෙන, මේ රිපෝර්ට් එක හදලා, වී. සී ආවම දෙන්නම්. වී. සී කියලා ගියා සමන්තගෙ ක්ලාස් රූම් හැන්ඞ්ලින් ඇන්ඞ් ඩිමොන්ස්ටේ‍්‍රෂන් බලන්න කියලා. සමන්ත දැක පුරුදු හෙඞ් කියාගෙන ගියේය.

මේ දෙකෙන් තමයි මේකට ලකුණු ලැබෙන්නේ. හෙඩ් සිනාසුනේය.

සමන්තද හිස වනා සිනාසුනේය. හෙඞ් සමන්ත ගෙ අයදුම් පත මේ මොහෙතේ ලැබුනාසේ  මහත් උනන්දුවෙන් කියවන්නට විය. සමන්තත් ඒ දෙස බ සිටියේය.   ලිපිනය, අලූත් ගෙදර වත්ත, ඇල්වීබැද්ද.............

නැවතත් හෙඞ් කථා කලේය.

මොකද, සමන්තට ක්ලාස් එකක් එක්ක උපාධියක් නෑනේ. ඔහු සහතික පිටපත් සහිත ලිපි ගොනුව එක අතකට ගත්තේය.

මේවා එකක් වත් විශ්ව විද්‍යාල කොමිසම පිළිගන්නේ නෑ. මේ කිට්ටුව පාත නිසා තමයි, වී. සී එන්න කියන්න ඇත්තේ........... හෙඩ් තව දුරටත් කීවේය.

ඒ තත්පර කිහිපය ගෙවී යන්නට වූයේ පැය ගණනක් ලෙසය සමන්තට තිබහක් දැනෙන්නට විය. හිතේ මැවුන ගලාගෙන යන දිය සීරාවක සීතල වතුර උගුරක් ගලනාලය ඉල්ලා සිටියේය.

 එක්ස්කියුස් මී වාසනාවකට මෙන් දුරකථන ඇමතුමකට පිළිතුරු දෙන්නට හෙඞ් නැගී සිටියේය. ඒ ඇසිල්ලෙහි සමන්ත තව දුරටත් මනසින් රූප මැවීමේ නිරත විය. දිය සීරාව දොලපාරකට හැරුනේය. ලෙන්චිනා එහි කිළුටු රෙදි සෝදමින් සිටින්නීය. ඔහු ජසයා මැව්වේ දිග කලිසමක් අන්දාය. විවිධ වර්ණයන් ගෙන් යුත් කමීස අන්දන්නට විය. හරි ගියේ නැත. රෝස පැහැ කමීසයක් ඔහුට මතකය. නමුත් මතකයේ හැටියට එය ඇඳ සිටියේ කෝලමක් නොව රූකඩයකි. ස්ථානය පැහැදිලි නැත. සමන්ත ජපානයේදිත් රූකඩ සංදර්ශනයක් නැරඹුවා මතකය. ජපානයට ගිය එක් අවස්ථාවකදි අකිහිතෝ කුමරු සමන්තගේ අත අල්ලා ගත්තේය. බල්ගේරියාවේදි ඇමති වරයෙක් සමග රාත‍්‍රි ආහාර ගත්තේය. ඉන්දියවේ විශ්ව විද්‍යාල සිසුන් මල් මාලයක් පැලඳ විය. ඒ එකක් වත් උපාධියට සමකල නොහැකි බව සිහියට ආවේ දුරකථන ඇමතුමෙන් පසු හෙඞ් නැවතත් සමන්ත අසල අසුන් ගන්නා විටය.

සමන්තට එක් වරම යමක් මතක් විය. ඒ චීන රජයෙන් පැවත් වූ තරගයකින් ජයගෙන ලැබු ඩිප්ලෝමවකි.

එක්ස්කියුස් මී සර්, මේ......... සමන්ත සහතික බෑගයෙන් ලැමිනේටින් කර තිබූ ඩිප්ලෝමා සහතිකය ගෙන එය හෙඞ් වෙත පෑවේය.

හෙඩ් මහත් උනන්දුවෙන් ඒ දෙස බැලීය. හිස එස වූ ඔහු, මේක ඩිප්ලෝමාවක්නෙ. මේ තනතුරට අපිට අවම වශයෙන්  ඕන ගෞරව උපාධියක්....... අනිත් එක ඇකඩමික් රෙකමෙන්ඬේෂන්..........

බොහොම ස්තුතියි සර්.........

සමන්ත ඩිප්ලෝමා සහතිකය නැවත වරක් බෑගයට දමා ගත්තේය.

බොහොම ස්තුතියි ආවට. හෙඞ් කීවේය.

සමන්ත ගොඩනැගිල්ලෙන් එළියට ආවේය. දුහුවිලි සුවඳ නාසය පුරවාලීය. ඔහු පාර සොයා ගැනීමට වට පිට බැලූවේය.

අර අගලෙගෙදර සඳුන් දැං වැඩ කරන්නෙත් විශ්ව විද්‍යාලේ...... උදේ අම්මා කී බව නැවතත් සමන්තට මතක් විය.

 

No comments: